A CODE Oktatási Program célja, hogy a digitális kultúrán keresztül fejlessze a tanulók kreatív gondolkodását, vizuális műveltségét és érzékenységét a technológia, művészet és társadalom összefüggéseire. Hisszük, hogy a felfedezés, a játék és a közös élmények által a tanulás mélyebbé, emlékezetesebbé és élőbbé válik.
CODE Pedagógiai Program


Megosztás
A CODE nem egy hagyományos múzeum
Itt nem vitrinek mögött állnak a műalkotások, hanem életre kelnek: hangokkal, fényekkel, mozgással, digitális technológiával. Az itt található installációk interaktívak, néhol érintőképernyősek, máshol hanghatásokon vagy vetítéseken keresztül mesélnek történeteket – neked.
Ez a hely arról szól, hogy belemerülj a digitális élmények világába – ahol a művészet, a technológia, a tudomány és az oktatás határai elmosódnak, és valami új, komplex tudásélmény születik. A CODE újradefiniálja a tanulás és a kultúrafogyasztás hagyományos formáit.
Kérdés esetén örömmel állunk rendelkezésre az [email protected] címen.
A CODE megmutatja, hogy…
- milyen sokféleképpen lehet kifejezni gondolatokat digitális eszközökkel,
- hogyan tud összeolvadni a művészet a legújabb technológiákkal,
- hogyan születik meg egy komplex audiovizuális élmény
- hogyan támogathatják a tantárgyak közötti gondolkodást az élményalapú, interaktív tartalmak
- hogyan tehetők érzékletessé olyan fogalmak, jelenségek vagy összefüggések, amelyek a természettudományok, a társadalomismeret, a művészetek vagy a digitális kultúra területéhez tartoznak,
- hogyan válhatnak a digitális installációk a tanórai munka kiegészítő eszközeivé, segítve az összefüggésekben való gondolkodást,
- és hogyan fejleszthetők közben olyan kulcskompetenciák, mint a kreativitás, a problémamegoldás, a kritikai gondolkodás vagy a technológiai tudatosság.
A komplex tanulási élménytér célja, hogy a tanulás ne pusztán ismeretszerzés legyen, hanem aktív felfedezés és tapasztalati fejlődés, amely képes hosszútávon fenntartani a tanulói motivációt.
A CODE oktatási céljai:
1. Vizuális és technológiai műveltség mélyítése
2. Kreativitás és alkotói szemlélet támogatása
3. Kortárs művészethez való viszony erősítése
4. Tantárgyközi kapcsolatok és jövőorientált gondolkodás támogatása
1. Vizuális és technológiai műveltség mélyítése
Cél, hogy a diákok hosszú távon is képesek legyenek értelmezni és kritikusan gondolkodni a digitális kép- és élményvilágról, amivel nap mint nap találkoznak.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
- Megtanulják értelmezni az audiovizuális tartalmak mögött húzódó szándékokat.
- Felismerik a technológiai eszközök kreatív potenciálját.
- Képesek lesznek megkülönböztetni a felületes effekthatást (pl.: instagram filterek) a mélyebb művészi tartalomtól.
2. Kreativitás és alkotói szemlélet támogatása
A CODE által nyújtott élmény nem passzív befogadás, hanem inspiráció új alkotásokhoz. A cél az, hogy a diákok ne csak nézők, hanem aktív alkotók legyenek.
Milyen irányokban fejlődhetnek?
- Megtanulják használni a digitális eszközöket saját ötleteik megvalósítására (inspiráció)
- Megismerik az együttműködésen alapuló művészeti munkát (pl. hang + látvány + mozgás – Hogyan készült?)
- Megfogalmazzák saját élményeiket és világképüket digitális formában. (CODE LAB)
3. Kortárs művészethez való viszony erősítése
A CODE élményen keresztül a tanulók kapcsolódni kezdenek a kortárs művészethez, eloszlanak a „nem értem, nem az én világom” típusú ellenállások. A cél, hogy a művészet élményszerű és motiváló erőforrássá váljon a tanulási folyamatban is.
Mit érhetünk el ezzel hosszú távon?
- Nyitottság alakul ki a múzeumok, kiállítások, performanszok, digitális installációk irányába.
- A művészet nem idegen, hanem személyes és gondolatébresztő élményként jelenik meg.
- Felismerik, hogy ők maguk is alkotók lehetnek – a telefonjuk, tabletjük vagy laptopjuk is eszköz lehet a művészethez.
4. Tantárgyközi kapcsolatok és jövőorientált gondolkodás támogatása
A CODE tapasztalat túlmutat a hagyományos vizuális nevelésen: egy interdiszciplináris élménytér, ahol a társadalom, a tudomány, a technológia és a művészet határterületei találkoznak. Az itt alkalmazott komplex megközelítés célja, hogy a tanulók ne csupán ismereteket szerezzenek, hanem összefüggéseket fedezzenek fel, kérdéseket tegyenek fel, és saját nézőpontjukból értelmezzék a világot.
A különféle játéktípusok (legyenek azok kvízfeladatok, logikai kihívások vagy kooperatív játékformák) és a rendhagyó előadások beépíthetők az óvodai és iskolai foglalkozásokba, tematikus hetekbe, tanórai kiegészítésekbe, ezáltal segítve a tanulási folyamatok változatosságát és a nevelési-oktatási célok teljesülését.
Fontos számunkra, hogy a tanulók élményszerű, összetett fejlesztésben részesüljenek, amely nem csupán a technológiai eszközök használatán, hanem a tantárgyak közötti kapcsolatok felfedezésén is alapul. Átfogó ismereteket nyújtunk különböző tantárgyak és fejlesztendő készségek és képességek szintjén.
Ez a komplex szemlélet lehetővé teszi:
- a természettudományos és digitális kompetenciák fejlesztését,
- a fenntartható gondolkodás és felelős cselekvés megalapozását,
- a technológiai tudatosság elmélyítését,
- valamint az élményalapú, tapasztalati tanulás előtérbe helyezését.
HEXAGON TÉR – IMMERZÍV ÉLMÉNY
A CODE Hexagon tere egy különleges, immerzív tér: amikor belépsz, olyan, mintha egy másik világba lépnél át. A hang, a kép, az animáció és a fények összeolvadnak – itt nemcsak nézed a művészetet, hanem benne is vagy.
A CODE-ban például egy Csontváry-kép nem egy festővásznon jelenik meg – hanem mozog, hangzik, körbevesz, életre kel. Ez a művészi élmény nem jöhetne létre a technológia nélkül – de a technológia se ér semmit a művészi gondolat nélkül. Ez az új típusú együttműködés jellemzi a digitális művészetet.
Csontváry képei új életre kelnek – de amit látsz, az csak a jéghegy csúcsa. A művész képei mellett több másik alkotó (zeneszerzők, hangtervezők, grafikusok, animátorok) munkája is kell ahhoz, hogy ez a digitális élmény létrejöjjön. Ez a komplexitás része a digitális művészet világának: itt nem egy ember alkot, hanem egy egész kreatív csapat dolgozik együtt.

HEXAGON
Mit jelent az, hogy immerzív tér?
Az immerzió azt jelenti: teljesen belemerülsz valamibe – mintha benne lennél egy másik világban.
Az immerzív tér olyan, mint amikor
- VR szemüvegben körülnézel egy virtuális világban,
- vagy egy koncerten állsz, ahol a hang minden irányból körülvesz,
- vagy amikor a falakra vetített animációk szó szerint körbeölelnek.
A CODE Hexagon terében:
- nem csak előtted történik valami, hanem minden irányból jönnek az ingerek – hang, fény, mozgás,
- nem csak néző vagy, hanem résztvevő is,
- olyan, mintha belépnél egy festménybe vagy egy történetbe.
STÚDIÓ
A 15-20 fő befogadására alkalmas Stúdióban 180 fokos vetítéseket és interaktív, 3D élményeket élhetnek át a látogatók, kis létszámú, vezetett alkalmak keretében.
Legyen szó a világűr felfedezéséről, vagy akár egy művészeti alkotás mélyebb megismeréséről, ebben a térben a tudományos ismeretterjesztés, a vizuális művészetek és az oktatás összefonódása rendhagyó élményeket kínál.
A Stúdió lehetőséget teremt arra, hogy a tanulás ne csupán információátadás, hanem valódi felfedezés és élmény legyen. A CODE ezen különleges helyszíne új kapukat nyit meg a pedagógusok és diákok előtt – akár egyetlen óra is elég ahhoz, hogy egy téma örökre megmaradjon az emlékezetben.

STÚDIÓ - VILÁGŰR 3D
Az egyes témakörök feldolgozása minden korcsoport esetében az életkori sajátosságokhoz igazodik, így az élmény nemcsak látványos, hanem pedagógiailag is célzottan építkezik.

STÚDIÓ - ÉPÍTÉSZETI BEMUTATÓ
- Természettudományi előadás: Lenyűgöző látványvilággal mutatjuk be az élővilág sokszínűségét, a fizika alapvető törvényeit, valamint a bolygónkat formáló természeti jelenségeket.
- Művészeti előadás: Egy-egy műalkotás mélyebb rétegei tárulnak fel digitális eszközökkel, új szemszögből
- Világűr bemutató: Látványos űrutazás, bolygók és galaxisok testközeli megtapasztalása, az univerzum felfedezése.
- Építészeti bemutató: Ikonikus épületek 3D-s rekonstrukciói tárják fel a történelmi terek rejtett részleteit és építészeti érdekességeit.
- Játékos foglalkozás: A különleges tér adottságait kihasználva a résztvevők szó szerint belépnek a digitális térbe: körülöttük mozgó képek, hanghatások és játékos feladatok teremtik meg az élményt.

STÚDIÓ - INTERAKTÍV FOGLALKOZÁS

STÚDIÓ - ÓRIÁSBOGARAK 3D
KIÁLLÍTÓTÉR
A CODE Kiállítótere egyszerre helytörténeti élménytér és kortárs művészeti játszótér – ahol a digitális technológia nemcsak illusztrál, hanem új formát ad az emlékezésnek, a felfedezésnek és az alkotásnak. A tanulók itt megtapasztalhatják, hogyan válhat egy város története interaktív kalanddá, és hogyan nyílnak új kapuk a művészetben, ha a képzelet találkozik a legmodernebb eszközökkel.

MULTITOUCH ASZTAL
Az egyik pillanatban még régi képeslapok vezetnek vissza a múlt századok hangulatába, vagy egyetlen mozdulattal életre kelthetjük Veszprém ikonikus helyszíneit; a következőben pedig már kortárs installációk várnak, ahol a mozdulataink formálják a látványt, hangok rajzolnak képeket, vagy egy különleges, csillogó textil reagál a gesztusainkra. Itt a technológia nem távolságot teremt a művészettől – épp ellenkezőleg: bevon, interaktívvá tesz, és lehetőséget ad arra, hogy mi is alkotóvá váljunk.

KIÁLLÍTÓTÉR
Ez a tér bizonyítja, hogy a digitális eszközök nemcsak információátadásra alkalmasak, hanem képesek érzéseket közvetíteni, történeteket mesélni és új művészeti nyelveket teremteni. A Kiállítótérben a múlt, a jelen és a jövő nem időrendben követik egymást, hanem egyszerre, egymás mellett élnek – az osztály pedig mindhárom világ részese lehet.
Programjaink minden korosztálynak lehetőséget adnak arra, hogy saját élményen keresztül kapcsolódjanak olyan fogalmakhoz, mint az érzékelés, interakció, vizualitás és hang. A CODE nemcsak a látásra, hanem a megértésre is hat – hiszen a célunk az, hogy a jövő generációi nyitottan, kritikusan és alkotó módon szemléljék a világot.
Kérdés esetén örömmel állunk rendelkezésre az [email protected] címen.
KÜLDETÉSÜNK

