NUMIX Lab interjú Tóth Adorjánnal a CODE küldetéséről és jövőképéről

NUMIX Lab a CODE-ban

December 3-án a CODE – Digitális Élményközpont ad otthont a NUMIX LAB nemzetközi szakmai programjának, amely december 1–5. között Ausztriában és Magyarországon zajlik „Beyond Boundaries” mottóval. Ennek keretében alkotók, szakemberek és partnerek találkoznak Veszprémben. Az esemény apropóján készült interjúnkban Tóth Adorján operatív igazgató beszél arról, hogyan született meg a CODE, milyen küldetést képvisel, és miben rejlik a különlegessége a magyar kulturális ökoszisztémában.

A CODE a korábbi regionális művelődési házból született, amely a „Dimitrov” néven ismert szocreál épület volt. A Veszprém–Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program hívta életre, összekapcsolva a múltat a jövővel. Intézményünk nem pusztán kiállítótér, hanem interdiszciplináris, professzionális laboratórium és központ, amely digitális művészek, technológiai szakemberek, zenészek és kreatív szakemberek számára kínál együttműködési lehetőséget. 

Célunk nem a kész válaszok adása, hanem a kísérletezés ösztönzése, új tartalmak létrehozása és kipróbálása kutatásalapú megközelítéssel. 

A CODE három egyedülálló térből áll: a Hexagonból, egy hatszögletű vetítőteremből, amely monumentális, 360°-os vizuális élményt nyújt térhatású hangzással; a Stúdióból, egy 180°-os vetítőtérből, amely 3D-tartalmaknak és innovatív történetmesélésnek ad helyet; valamint a Kiállítótérből, ahol interaktív installációk révén a látogatók maguk is aktívan alakíthatják az élményt. 

Küldetésünk, hogy a digitális technológia és a művészet eszközeivel teremtsünk oktatást, közösséget, élményt és generációk közötti kapcsolatot. Fontos számunkra, hogy a kultúrát közelebb hozzuk a fiatal közönséghez egy számukra természetes, digitális környezetben, ugyanakkor az idősebb generációknak is új felfedezési perspektívát kínáljunk. A CODE nemcsak állandó intézmény, hanem egyben kreatív bázis is, amely folyamatosan támogatja új tartalmak fejlesztését és művészeti közösségek együttműködését. Meggyőződésem, hogy a kulturális élmények jövője a látogatói bevonódásban, a közösen megélt pillanatokban és az innovatív formátumokban rejlik – a CODE pedig erre kínál Magyarországon egyedülálló példát. 

December 3-án a résztvevőknek lehetőségük lesz ellátogatni az önök helyszínére. Miben különbözik a CODE a magyar digitális és kulturális ökoszisztémától?

A CODE egyedülálló módon járul hozzá a magyar kulturális ökoszisztémához azáltal, hogy olyan élményeket kínál, amelyek új nézőpontból mutatják be Magyarországot. Kész megoldások felmutatása helyett kutatásalapú szemlélettel dolgozunk, interdiszciplináris együttműködések révén. Míg a legtöbb intézmény elsősorban a hagyományos kiállítási és színházi formátumokra támaszkodik, addig a CODE-ban a közönség nem csupán szemlélő, hanem aktív résztvevővé válhat. A technológia és a művészet metszéspontja új, interaktív élményformákat hoz létre, amelyek inspirálnak és tanítanak. 

Küldetésünk középpontjában a generációk összekapcsolása áll: a fiatal közönség számára a kultúrát egy ismerős, digitális környezetben tesszük elérhetővé, az idősebbeknek pedig új felfedezési távlatokat kínálunk. Ez a befogadó, közösségközpontú szemlélet az, ami megkülönbözteti a CODE-ot és valódi értéket biztosít mind a magyar, mind a külföldi látogatók számára. 

A CODE hosszú távú küldetése művészeti közösségek és eredeti tartalmak létrehozása. Minden eddig bemutatott alkotás kifejezetten a CODE tereihez készült; célunk, hogy folyamatosan új produkciókat fejlesszünk. Állandó intézményként – nem pedig alkalmi pop-up helyszínként – feladatunk, hogy összekapcsoljuk a kreatív közösségeket, eszközöket biztosítsunk számukra, és teret adjunk a kísérletezésnek. 

Mi azok a három fő kihívás, amely jelenleg a projektjeik előállítását és terjesztését érinti, és miként segíthet ezek kezelésében a NUMIX LAB esemény?

A CODE megalakulása hatalmas inspirációs löketet jelentett művészeknek és szakmai partnereknek egyaránt, akik lelkesen ragadták meg a lehetőséget, hogy egy teljesen új perspektívákat kínáló térben dolgozhassanak. Azonban az immerzív tartalmak előállítása erőforrás-igényes: jelentős költségekkel jár, összetett szakmai együttműködéseket kíván. Ikonikus terünk, a Hexagon, a hatszögletű 360°-os vetítőterem egyszerre inspiráló és kihívást jelentő: egyedi formátuma speciális technikai és kreatív megoldásokat követel, amely a gyártási folyamatot bonyolultabbá, ugyanakkor eredményesebbé is teszi. 

A második kihívás a terjesztés és a láthatóság. Bár a digitális kultúra globális trend, Magyarországon még gyerekcipőben jár, ezért létfontosságú, hogy valódi módokat találjunk a közönség megszólítására. Célunk nem öncélú tartalmak létrehozása, hanem olyan élményeké, amelyek valóban piacképesek, rezonálnak a látogatókkal. 

A harmadik kihívás a folyamatos technológiai fejlődéshez való alkalmazkodás. A hardverek és szoftverek gyors ütemben változnak, nekünk pedig biztosítanunk kell, hogy működésünk hosszú távon fenntartható maradjon, miközben innovatívak és relevánsak is maradunk. 

A NUMIX LAB mindhárom kihívás kezelésében segíthet. A kapcsolatépítés és a finanszírozási lehetőségek feltérképezése új produkciókhoz és nemzetközi együttműködésekhez vezethet. Az esemény emellett Magyarországon és Európa-szerte egyaránt növeli a CODE láthatóságát. Végül pedig az új trendek és technológiai megoldások nyomon követése támogatja törekvéseinket, hogy továbbra is innovatívak és előremutatók maradjunk.