Interjú Michael Mondriával, a linzi Ars Electronica Solutions igazgatójával

A CODE Stúdióban a Deep Space tartalmak által különleges világok nyílnak meg előttünk. 3D-ben akár több százszoros nagyításban csodálhatunk meg rovarokat, űrhajó nélkül repülhetünk a világegyetemben, vagy építészeti, művészettörténeti remekműveket tanulmányozhatunk. Ezt az oktatási, kulturális és szórakoztató tartalmat az Ars Electronica Centerrel együttműködésben hoztuk el a CODE-ba. Milyen széles körben használhatók a digitális eszközök, és hogyan lehet különleges pillanatokat teremteni egy digitális élményközpontban? Többek között ezekről a témákról beszélgettünk Michael Mondriával, az Ars Electronica Solutions igazgatójával.

Miért tartod fontosnak a digitális eszközök használatát napjainkban?

Az elmúlt évtizedek elektronikus tapasztalatai alapján rengeteg változást figyelhetünk meg manapság. Úgy gondolom, nagyon fontos, hogy kihasználjuk a jelenleg elérhető digitális technológiát, és továbbfejlesszük azt. Számos területen javíthatna a helyzeten, különösen az oktatásban, illetve a világunk megértésében, amely egyre összetettebbé lesz. Ezért véleményem szerint a digitális technológiák használata – különösen az oktatás területén – elengedhetetlen, és komolyan el kell gondolkodnunk azon, hogyan alkalmazhatjuk őket szélesebb körben.

A CODE-ban is elérhető Deep Space technológiáról beszélve, miért tartod ezt különlegesnek?

Azért különleges, mert nem csupán egy digitális technológia, amely széles tartalmi portfóliót kínál a gyerekek és a közönség számára. Számos szempontból egyedi. Egyrészt teljesen nyitott platform. A tartalom könnyedén adaptálható különböző módokon és különböző területeken. A közönség tartalombefogadási módja is különleges: itt nem csupán passzívan szemlélődünk. Ez egy interaktív környezet, interaktív minden értelemben.

Egyrészt interaktív az oktató vagy a moderátor számára, aki áttekintést ad a tartalomról, és képes reagálni a közönség igényeire. Attól függően, hogy kik ülnek a nézőtéren, a tartalmat és az interakciót hozzájuk igazíthatja. Másrészt maga a közönség is interakcióba léphet a tartalommal. Ez igazán különleges pillanatokat hoz létre. Számomra ez egy olyan tér, ahol az emberek együtt lehetnek a tartalomban, és közösen élhetik meg az érzéseket, amelyeket a bemutatott anyag kivált belőlük. Ez teszi igazán egyedivé az élményt: nem egyedül vagyunk, amikor valami újat fedezünk fel, hanem együtt élhetjük át másokkal.

Van kedvenc tartalmad?

Rengeteg van! De az egyik legkülönlegesebb számomra az univerzummal kapcsolatos tartalom. Amikor ezt látom, olyan érzés, mintha valóban benne lennénk, és megértenénk, hogy mi, emberek, milyen apró részét képezzük ennek a hatalmas és izgalmas világnak, amelyről szinte semmit sem tudunk. Megfigyeltem, hogy amikor üzletemberek és menedzserek nézik ezt a tartalmat, érzelmileg is hat rájuk – és ezáltal jobban megértik, kik is vagyunk mi, emberek. Szóval, ha egy kedvencet kellene választanom, akkor ez lenne az.

Mesélnél egy kicsit az Ars Electronicáról? Arról a művészhálózatról, ami nálatok létrejött?

Az Ars Electronica elég hosszú múltra visszatekintő kulturális szervezet, 1979-ben alapították, tehát már régóta létezik, és szoros kapcsolatban áll Linz városával. Három kulcsfogalom határozza meg a kezdetektől fogva: az első a technológia. Technológia-kutatásban tevékenykedünk: nem csupán digitális technológiával foglalkozunk, hanem a digitalis technológia emberi kontextusban való létezésével. A második kulcsfogalom számunkra a társadalom. Mindig azt vizsgáljuk, hogy a technológia mit jelent számunkra, emberek számára, mit jelent társadalmaink számára, és mit tehetünk annak érdekében, hogy a technológia használata az emberek javát szolgálja. A harmadik fókusz pedig a művészet. A művészet, a technológia és a társadalom együtt alkotják tevékenységünk alapját.

A fő célunk az, hogy platformot biztosítsunk a művészek számára, és ez számos ismert tevékenységünkben megmutatkozik. Például 1979 óta minden évben megrendezzük az Ars Electronica Fesztivált. Ez ma már a világ egyik legnagyobb médiaművészeti fesztiválja, amelyen egyszerre akár 1600 művész is jelen van, és több mint 4050 egyetem képviselteti magát.

Emellett ott van a Prix Ars Electronica, amely a digitális művészetek legnagyobb versenye a világon. Számos kategóriában hirdetünk pályázatokat művészek, kreatív ágazati szakemberek, valamint szervezetek számára, hogy elnyerhessék Golden Nica díjat. Az 1987 óta megrendezett versenyen sok neves művész nyert már elismerést. Ezek tevékenységünk legfontosabb elemei.

Vannak magyar művészek is a programban?

Természetesen! A magyar művészek is részesei ennek a platformnak, és nem csupán a fesztiválon. Számos nyílt pályázatunk van, amelyekre a világ minden tájáról érkező kreatív ágazati szereplőket hívunk meg. Különösen a Deep Space környezetben, amelyet szintén platformként használunk, számos magyar művész vett már részt. Fantasztikus alkotások születtek ebből az együttműködésből, igen erős közösség alakult ki ezen a területen is.